Tzw. małe rondo na iławskim skrzyżowaniu ulic Sobieskiego i Kopernika już od kilku dni jest otwarte. Pora teraz nauczyć się w tym miejscu jeździć według nowych zasad.
Rondo nakładkowe (bez przebudowy podziemnych sieci) miało za zadanie usprawnić ruch na kolizyjnym skrzyżowaniu przy iławskiej szkole „budowlance”. Do tej pory bardzo często dochodziło tam do stłuczek – najczęściej wtedy, gdy ktoś podejmował nieudaną próbę włączenia się do ruchu z podporządkowanej ulicy Kopernika.
Teraz jest rondo. Wykonała je iławska firma „Kombud” w ramach zlecenia z ratusza z wolnej ręki za niecałe 30 tysięcy złotych. Ruch otwarto już w środę wieczorem, zatem przebudowa skrzyżowania trwała zaledwie 2 dni!
Rondo jest małe, dlatego środkowa wysepka z polbruku jest na tyle niska, by mógł na nim wykonać manewr także samochód ciężarowy poprzez częściowy najazd na wysepkę.
Jak sprawia się nowe skrzyżowanie? Własne oceny pozostawiamy czytelnikom. My zaobserwowaliśmy jedynie, że po przebudowie największa kolejka do ronda ustawia się w dolnej części ul. Kopernika (od „Plusa”), zlikwidowano bowiem dotychczasowy prawoskręt stamtąd w ul. Sobieskiego.
Druga sprawa to duża ostrożność, z jaką do nowego skrzyżowania podchodzą niektórzy kierowcy – zwłaszcza kobiety. Zauważyliśmy, że czasem auta prowadzone przez panie nie wjeżdżały na rondo, pomimo że nikt nie nadjeżdżał z ich lewej strony. Droga była wolna, a auto dalej stało przed rondem. W takich wypadkach kierowcy stojący jako następni w kolejce nie oszczędzali swoich klaksonów, by popędzić maruderów.
Po trzecie – UWAGA – kierowcy jadący prosto ul. Sobieskiego czasem przejeżdżają przez rondo bez hamowania, zachowując się po staremu – tak, jakby nadal mieli pierwszeństwo. Ci kierowcy są jednak w błędzie – i to jest zachowanie najniebezpieczniejsze, jakie zauważyliśmy!
Pamiętajmy, że dla usprawnienia ruchu przy zjeździe z ronda powinniśmy to sygnalizować z wyprzedzeniem prawym kierunkowskazem. Jest to szczególnie ważne w przypadku zjazdu z małego rodna – takiego jak przy „budowlance”.
– W najbliższym czasie krawężniki wokół ronda wyłożymy jeszcze światłami odblaskowymi, tak zwanymi „kocimi oczkami” – mówi Andrzej Nichczyński z iławskiego ratusza, nadzorujący budowę ronda. – To poprawi widoczność nowego skrzyżowania w nocy.
Pomysłodawcą taniego ronda nakładkowego na skrzyżowaniu Sobieskiego-Kopernika był miejski radny Andrzej Pankowski, notabene emerytowany naczelnik Sekcji Ruchu Drogowego i Prewencji iławskiej policji.
– Pierwszy raz tego rodzaju ronda zobaczyłem kilka lat temu we Włoszech – opowiada radny. – Zrobiłem wtedy zdjęcia i przywiozłem do Iławy.
RADOSŁAW SAFIANOWSKI
Konsultacja: Ośrodek Szkolenia Kierowców
„Auto-Perfekt” Stanisława Milewskiego w Iławie