Dzięki złagodzeniu łuków, bezpiecznym zaporom na skrzyżowaniach z drogami, wiaduktom i tunelom pociągi będą jeździć z prędkością 200 km/h. Trasę Gdańsk-Warszawa, którą to właśnie czeka szereg remontów, pokonają o godzinę szybciej!
Polskie Linie Kolejowe (właściciel torów) zapowiadają wielką inwestycję – remont generalny trasy E-65 Gdańsk-Warszawa. Przystosowanie jej do standardów unijnych (za unijne pieniądze) pochłonie 1,2 miliarda złotych! Odcinek Malbork-Iława będzie modernizowany w latach 2008-2012.
SZYBSZE POCIĄGI
Podróżni, na przykład w Prabutach, doczekają się podziemnego przejścia na perony 2 i 3. Tunel ma sięgać do równoległej torom ulicy Wojska Polskiego i tym samym usprawnić komunikację z tą częścią miasta, która, jak dotąd, odbywa się tu na dziko.
Na całej trasie E-65 zostaną złagodzone łuki i podniesione kategorie przejazdów. Powstaną zapory lub półzapory na skrzyżowaniach z drogami. Wszystko to ma zwiększyć poziom bezpieczeństwa, gdyż za kilka lat pociągi będą się poruszać z prędkością znacznie większą niż dotychczas, sięgającą 200km/h. Tym samym czas podróży z Gdańska do Warszawy zmniejszy się o godzinę.
CZYJA KŁADKA?
Urząd Miasta i Gminy Prabuty czyni starania, by przejąć od PLK grunty, o które i tak sama dba. Problem jest z ustaleniem własności wymagającej remontu kładki dla pieszych przy ul. Wojska Polskiego.
– PLK twierdzi, że kładka od dawna jest nasza, kiedy my jej nigdy nie przejmowaliśmy! – mówi Wojciech Dołęgowski, wiceburmistrz Prabut. – Owszem, dbamy o nią, odśnieżamy i wymieniamy stopnie, ale prawnie nie jest nasza i znajduje się na terenie kolei. Przypomnieliśmy o tym władzom PLK i mają to sprawdzić.
Drewniany most nie grozi zawaleniem, ale wymaga remontu. Za czyje pieniądze zostanie odnowiony? Wkrótce się wyjaśni.
MAGDA MAJEWSKA